title

عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل

تذکری, زهرا ، مهری, سعید ، مبارکی, نوشین ، داداشی, لیلی ، احمدی, یگانه ، شکری, فاطمه ، همرنگ, لاله (1394) عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل. مجله سلامت و مراقبت ــ 17 (2). ص.ص.128-136. شاپا 2228-6799

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
202kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://hcjournal.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: آموزش بالینی در شکل دهی مهارت های اساسی و توانمندی های حرفه ای دانشجویان اتاق عمل نقش اساسی دارد. بنابراین شناخت وضعیت فعلی آن می تواند بستری برای ارتقاء وضعیت عملکرد آنها در آینده فراهم سازد . این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1393 انجام شد. روش کار: این تحقیق یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود و با نمونه گیری به روش سرشماری و بر روی 96 نفر از دانشجویان اتاق عمل ورودی 1389، 1390 و 1391 دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل که حاضر به شرکت در تحقیق شدند انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته بود که شامل دو قسمت اطلاعات دموگرافیک ودیدگاه دانشجویان درباره آموزش بالینی بود.داده های گردآوری شده به وسیلهSPSS- 16 و روش های آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: در مطالعه حاضر اکثریت شرکت کنندگان یعنی 64 نفر (66/7%)مونث بودند.از دیدگاه 60/4 درصد (58 نفر)دانشجویان عدم اعتماد مربیان بالینی به دانشجویان، 42/7 درصد (41 نفر)نا آشنا بودن همکاران بیمارستان با اخلاق حرفه ای و 39/6 درصد (38نفر)عدم نگرش مثبت به رشته دارای بیشترین اهمیت از میان عوامل تاثیرگذار در کیفیت آموزش بالینی بود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه چنین به نظر می رسد که با تقویت و اجرای دقیق و منظم برنامه های موجود، بهبود جو و فضای آموزشی و آشنا نمودن مربیان و پرسنل با شرح وظایف خود در قبال دانشجویان می توان کیفیت آموزش بالینی را ارتقا داد.

عنوان انگليسی

Assessing the status of clinical education from perspectives of operation room students

خلاصه انگلیسی

Background & objectives: Clinical education plays a fundamental role in forming basic skills and professional competencies for operating room students. Understanding students’ perspectives on clinical training can help us to improve the quality of their clinical performance in the future. This study was conducted to assess the present status of clinical education from perspectives of operating room students in Ardabil University of Medical Sciences. Methods: A descriptive and cross-sectional design was used to carry out the study in 2014. Using consensus sampling method, 96 operating room students from the school of nursing and midwifery were involved in the study. Data gathering tool consisted of demographic data form and a researcher made questionnaire for assessing the viewpoints of students about clinical education. Data were analyzed using descriptive statistics in SPSS v.16. Results: Most of the students were female (66.7%) and most of them believed the main factors influencing the quality of clinical training were “teachers did not trust on their students in clinical practices” (60.4%), “hospital personnel were not familiar with professional ethics” (42.7%) and “negative attitude of students towards their profession” (39.6%). Conclusion: According to the findings, accurate and concise implementation of the curriculum, providing appropriate educational atmosphere and giving awareness to instructors and hospital personnel about their responsibility regarding students and their duties may improve the quality of clinical education.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :زهرا تذکری
نویسنده مسئول :سعید مهری
نویسنده :نوشین مبارکی
نویسنده :لیلی داداشی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Google Scholar , Magiran, ISC
کلیدواژه ها (فارسی):کیفیت- آموزش بالینی- دانشجو- اتاق عمل
کلیدواژه ها (انگلیسی):clinical education- operation room -students
موضوعات :WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :7895
ارائه شده توسط : دکتر زهرا تذکری
ارائه شده در تاریخ :01 آبان 1395 10:05
آخرین تغییر :19 اسفند 1400 12:30

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...