title

بررسی سطح رفتارهای پیشگیرانه مردم نسبت به درک و نگرانی از ابتلای به کرونا ویروس در جامعه ایرانی درمقایسه باسال قبل

فیض عارفی, مریم ، قلیچی زاوه, زهرا ، برزنونی, سمیه ، صابر, الهام ، هریوندی, ثمینه ، پورصادقیان, محسن (1400) بررسی سطح رفتارهای پیشگیرانه مردم نسبت به درک و نگرانی از ابتلای به کرونا ویروس در جامعه ایرانی درمقایسه باسال قبل. در: اولین همایش ملی رسانه‌های سلامت با محوریت کرونا, 15-16 آذر 1400, علوم پزشکی اهواز.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
620kB

خلاصه فارسی

مقدمه: بیماری کرونا ویروس یا کووید-19 یکی از بیماری های واگیردار نوظهور است که اولین بار در دسامبر 2019 در ووهان چین گزارش شد . سازمان جهانی بهداشت انجام اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از انتقال ویروس را ملزم دانسته است، لذا مادامی که خطر درک شود رفتارهای پیشگیرانه رعایت میشود. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی سطح رفتارهای پیشگیرانه مردم نسبت به درک و نگرانی از ابتلای به کرونا ویروس در جامعه ایرانی نسبت به سال گذشته (پیک اول) انجام شده است. روش کار: این یک مطالعه فالوآپ است که در طول دوسال انجام شده است. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ی محقق ساخته بود. روایی و پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ0/7 قابل قبول بود. سئوالات مهم از طربق مصاحبه با متخصصین و جمع بندی نظرات مصاحبه های مردمی استخراج گردید. سپس این پرسشنامه به صورت مجازی طراحی گردیده و از طریق رسانههای مجازی(واتساپ و تلگرام و ...) در دسترس عموم قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با  استفاده از نرم افزار آماری SPSS انجام گردید. این پرسشنامه مشتمل بر سه بخش بود: بخـش اول شـامل متغیرهـاي دموگرافیک بود، بخـش دوم سـوالات مـرتبط بـا آگـاهی و سوالات مقدماتی مربوط به کرونا و بخش سوم سـوالات مربـوط بـه رفتارهای پیشگیرانه مردم و نگرانی از ابتلای به کرونا که با مقیاس لیکرت از خیلی 5 تایی دسته بندی شد. در این مطالعه از روش نمونه گیری آسان و در دسترس استفاده گردید و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 384 نفر برآورد گردید یافته ها: 32.2% افراد معتقد بودند که رعایت بهداشت عمومی و فردی می تواند در پیشگیری از بیماری کرونا بسیار موثر باشد و به میزان خیلی زیادی بهداشت را رعایت میکردند. حدود 85% اعلام کردند که به میزان خیلی کم و کم از پول نقد استفاده کرده اند و اطلاع داشتند که وجه نقد یکی از زنجیره های انتقال این ویروس است. در این ایام %40 اظهار داشتند که مراجعه حضوری آنها به بانك و ادارات شلوغ خیلی کم بوده است. همچنین 60/5% اظهار داشتند که در یکسال اخیر خیلی کم به اماکن پرازدحام و عمومی رفتهاند. همچنین 61% اظهار کردند در محیط بیرون از منزل خیلی زیاد از ماسک استفاده میکنند. بیش از 50 درصد افراد به میزان خیلی زیاد و زیاد مقید به رعایت فاصله اجتماعی بودند. نتیجه گیری: با توجه به اینکه سطح رعایت رفتارهای پیشگیرانه مردم با میزان درک و نگرانی آنها از ابتلای به کرونا ویروس در ارتباط است بنابراین آگاهی بخشی و ارتقا میزان درک و نگرانی در جامعه به ویژه در پاندمی کرونا اهمیت بیشتری دارد. از اینرو تداوم آموزش رفتارهای پیشگیرانه بهداشتی و ارزیابی به موقع روانشناختی و رفتاری جامعه توصیه میگردد.

عنوان انگليسی

Survey of the level of preventive behaviors of people towards understanding and worrying about coronavirus infection in Iranian society compared to the previous year


نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (سخنرانی )
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :مریم فیض عارفی
نویسنده :زهرا قلیچی زاوه
نویسنده :سمیه برزنونی
نویسنده :الهام صابر
نویسنده :ثمینه هریوندی
نویسنده مسئول :محسن پورصادقیان
کلیدواژه ها (فارسی):covid19، پاندمیک، رفتارهای پیشگیرانه
موضوعات :WA بهداشت عمومي
WA بهداشت عمومي

WC بیماریهای واگیر
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > گروه بهداشت حرفه ای
کد شناسایی :15362
ارائه شده توسط : دکتر محسن پورصادقیان
ارائه شده در تاریخ :17 آبان 1401 12:36
آخرین تغییر :17 آبان 1401 13:25

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...